Online vásárlás környezetbarát módon

Az online vásárlás zöldebb megoldást jelenthet, mint a hagyományos kiskereskedelem. Hiszen itt egyetlen teherautó vagy furgon helyettesítheti több háztartás többszöri autóútját a boltokba, és akkor még a vásárlók kényelmi szempontjait nem is említettük.

Mindent egy helyről

A BestMarkt webáruház kínálatában több ezer terméket találhatunk, a műszaki cikkektől kezdve a kerti holmikon át a játékokig és szabadidős és sporteszközökig. Kényelmesen vásárolhatunk itt, a nap 24 órájában bármikor, akár reggel, akár munka után vagy éjszaka. Pár kattintás, és már meg is rendeltük a termékeket, melyeket aztán futár szállít házhoz.

Az online vásárlások dinamikus fejlődésében igen nagy ugrást jelentett a Covid-19 világjárvány, amikor ugrásszerűen megnőtt a webáruházakban vásárlók száma. De vajon mit jelent mindez a környezetünkre nézve?

Csökken a széndioxid-kibocsátás

A legtöbb vásárlás azzal jár, hogy egy járművet útnak indítunk. Ha így gondolkodunk, akkor láthatjuk, hogy egy furgon, ami 50 csomagot szállít ki, sokkal kevesebb káros anyagot juttat a levegőbe, mint 50 ember, aki elindul a saját autójával a boltba.

Az e-kereskedelem tehát ilyen szempontból egy igen hasznos és előnyös dolog, valójában egy környezetbarát lehetőség, egyes felmérések szerint 87 százalékkal hatékonyabb a megtett járműkilométer tekintetében, mintha az összes bevásárlást a boltokban végeznénk.

Ez a potenciális hatékonyság azonban sokszor feszültségben áll a vásárlóknak az e-kereskedelem gyors kiszállítása iránti igényével. Ez a hatékonyság azonban csak akkor működik, ha a szállítójárművek telítettsége eléri a 80 százalékot.

Az online vásárlások környezetkímélő mivolta akkor is csökkenhet, amikor a bolti vásárlást kiegészítjük az online változattal. Ez a gyakorlatban azt jelenti, ha például elmegyünk egy boltba felpróbálni egy ruhát, majd azt később online vásároljuk meg, mert ott olcsóbb. Ez a széndioxid-kibocsátást nézve egyáltalán nem előnyös.

Mit szeretnének a vásárlók?

A vállalatok előtérbe helyezik a gyors szállítást, a vásárlók pedig sokszor hajlandóak lennének lemondani erről, ha így hozzájárulhatnak a környezet védelméhez. Ennek kapcsán már kísérletek is folynak, az egyik nagy mexikói kiskereskedelmi vállalat például létrehozta a Zöld gomb projektet. Amikor valaki náluk vásárolt, akkor több különböző kérdés közül egyet mutattak neki. Az egyik kérdés úgy szólt, hogy elfogadná-e a lassabb szállítást, ha az alacsonyabb széndioxid-kibocsátást jelentene, egy másik pedig azt, hogy elfogadná-e a lassabb szállítást, ha ezzel bizonyos számú fának tenne jót, melyek a szén-dioxid megkötésében játszanak szerepet. A fás kérdés esetén a vásárlók 71 százaléka választotta a lassabb szállítást. Ez minden demográfiai csoportra igaz volt, tehát nem csak arra a generációra, amelyik jobban előtérbe helyezi a környezetvédelmi szempontokat.


értékelés