Értékelve: 1x
(5.0 pont)

A cégek világszinten számos kihívással küzdenek, úgymint a környezetvédelmi és klíma kihívások, gyorsan változó üzleti környezet, egyre gyorsuló technológiai változások, háborúk és infláció gerjesztette gazdasági turbulenciák, népességi és társadalmi kihívások. Az Agilis gondolkodás segít a cégeknek ezen gyorsan változó környezetben rugalmasabb működéssel és gyorsabb reakcióképességgel felruházni magukat.
A Sprint Consulting agilis tréningek és tanácsadás keretében támogatja a vállalatokat az agilis szemlélet elsajátításában.
Az Agilis kiáltvány egyik legfontosabb alapelve
Az Agilis kiáltványt 2001-ben fogalmazták meg: Értékeket és alapelveket fogalmaztak meg a résztvevők, amely az agilis gondolkodás alapját képezik. Az értékeken felül a szakemberek 12 alapelvet fogalmaztak meg, melyek közül az egyik így hangzik magyar fordításban: “Legfontosabbnak azt tartjuk, hogy az ügyfél elégedettségét a működő szoftver mielőbbi és folyamatos szállításával vívjuk ki.“
Fontos tudni, hogy a magyar fordításban komoly logikai hiba van, mégpedig azért, mert azt sugallja, hogy nem elegendő az, hogy az ügyfél elégedett. Az is fontos, hogy ezt az elégedettséget az alapelvben leírt módon érjük el. Valójában azonban ez nem állja meg a helyét, mivel az agilitás célja az ügyfél-elégedettség elérése, ennek pedig az a záloga, hogy mielőbb és folyamatosan értéket szállítunk, valamint ezekre az rész-eredménytermékekre értékes és rapid visszajelzést adunk és kapunk.
Az agilis szemléletmód már nem csak a szoftverfejlesztésben ismert
Bár a fent említett alapelvben szerepel a “szoftver” megnevezés, ez azonban csak azért van így Mert az Agilis Kiáltvány megfogalmazói jellemzően a szoftveriparban edződött tapasztalt szakemberek voltak, az ottani kihívásokra válaszul fogalmazták meg azt. De ezen értékek és alapelvek, amelyeket a Kiáltvány fogalmaz meg, más iparágakban és doménekben is adaptálhatók és elsajátíthatók, szignifikáns eredményt hozva.
Az “agilis” szó eredetileg tettre készséget, vagy a tettre kész személyt jelentette (gondolkodásmódjában, megnyilatkozásaiban, viselkedésében.) Különböző iparágakban vagy akár a civil életben már használták ezt a kifejezést korábban is, de a szoftverfejlesztésben és információ-technológiában vált önálló, jól körülhatárolt szemléleti irányzattá. Ez az oka annak, hogy a hozzá kapcsolódó leírásokban a szoftveripari fogalmak szerepelnek.
Napjainkban azonban ezt a módszertant más területen, más iparágakban is előszeretettel használják, így a modern értelmezés érdekében érdemes a “szoftver” kifejezést a “termék vagy szolgáltatás” megnevezéssel helyettesíteni.
Az ügyfél-elégedettségre kell fókuszálni, nem kizárólag a profitra!
Az üzleti vállalkozásoknak az a célja, hogy sikeresen és ezáltal nyereségesen működjenek, tehát végső soron profitot termeljenek. Ebből logikusan következhetne az az elgondolás, miszerint az agilitás célja a profittermelés, ehelyett azonban az ügyfél-elégedettséget helyezi az első helyre.
Ennek magyarázatát Stephen Denning Radical management című könyvében találjuk. A menedzsmentszakértő ugyanis a cégeket a honlapjukon szereplő küldetések, jelmondatok alapján két csoportra osztotta: egy részük a profittermelésre, másik részük pedig az ügyfél-elégedettségre fókuszált.
A részvényárfolyamaikat vizsgálva arra a következtetésre jutott, hogy míg a profitorientált cégek árfolyama hosszú távon legfeljebb stagnált, addig azoké, akik az ügyfél-elégedettségre helyezték a nagyobb hangsúlyt, jelentősen emelkedett.
Ez tehát egy komoly bizonyíték arra, hogy a cégvezetőknek érdemes hasonló gondolkodást elsajátítani, és ilyen gyakorlatot követni.