-
Irodai ügyintéző/adminisztrátor
-
karbantartó
-
Óvodapedagógus
-
Fogtechnikus
-
Értékesítési vezető - Budapest
-
Területi értékesítési munkatárs - Budapest
-
Területi értékesítési munkatárs - Győr
-
Teherautó / pótkocsi szerelő
2025. 02. 04
-
Eladó | Nagybajom
2025. 02. 05
-
General Ledger Accountant
2025. 02. 06
-
Területi Képviselő
2025. 02. 06
-
Jászberény - Bolti Eladó (Diákmunka)
2025. 02. 06
-
Recepciós diákmunka üzemorvosi rendelőben - III. kerület
2025. 02. 06
- További állások »
- Álláshirdetés-feladás »
![Ezért fontos a megfelelő guminyomás az abroncsban](https://www.haziallat.hu/e-mailen-erkezett/6904/nagykep_916x515/ezert-fontos-a-megfelelo-guminyomas-az-abroncsban.jpg)
Rángat, jobbra vagy balra húz, sokat fogyaszt, furcsa a hangja, csökken a fékereje… Ezek a problémák minden autós számára ismerősek lehetnek. Sokan tudják azt is, hogy ezekért a kellemetlen “tünetekért” a futóművet kell okolni, a probléma pontos okára viszont sokan nem jönnek rá. A nem megfelelő guminyomás még mindig gyakori oka az abroncsok és a futóművek tönkremenetelének.
Miért olyan nehéz megtalálni a megfelelő guminyomást?
Azért, mert a guminyomás nem az abroncs minőségétől függ. A nyomást mindig a gyártó határozza meg. Erre vonatkozóan általában találunk egy táblázatot az autó gépkönyvében vagy a gumi méreteit és típusát jelző matricán. Utóbbit valahol a vezetőülés környékén érdemes keresni. Az adatnak viszont akár az interneten is utána tudunk nézni.
A gumiabroncsok oldalfalán sokféle jelölés található, többek között a maximális guminyomás értéke is, legtöbbször ma már bar-ban, nagyon ritka esetben psi-ben feltüntetve. Ez az érték azonban nem a megfelelő guminyomás, hanem a megengedett legnagyobb. Vagyis ez a maximum, amin a gumit üzemeltetni szabad. Az autógyártó által kért érték azonban ennél többnyire alacsonyabb.
Miért kell megfelelő nyomáson üzemeltetni a gumikat?
Ha az előírtnál alacsonyabb nyomáson dolgozunk, az autó fogyasztása nagyon megugrik, akár literekben is mérhető a különbség. Az abroncs is károsodik, ez pedig komoly gondokat okozhat. Ha az abroncs túl könnyen összenyomható, egy-egy nagyobb kő, padka, bukkanó akár a felnit is megsértheti.
Ha viszont a gumik túl kemények, a jármű rázhat, esetleg azt is tapasztalhatjuk, hogy a kormány oldalra húz vagy rázkódik. A kopás esélye is növekszik. Hosszútávon olyan hatást érhetünk el, mintha a kerekek nem lennének megfelelően centrírozva, kiegyensúlyozva.
Mire érdemes figyelni?
Amikor autógumi-vásárlás előtt állunk, mindenképpen érdemes a szakemberrel is átbeszélni a választásunkat. Ha bizonytalanok vagyunk, mindig kérdezzünk rá arra, hogy vajon milyen nyomáson, hogyan üzemeltethetjük jól a gumit.
Ne hagyjuk ki a kerekek centrírozását! Nyomást pedig csak a beállítások után mérjünk. Ezek után a megfelelőre állíthatjuk a levegő mennyiségét a kocsi kerekében.
Ha hirtelen guminyomás-csökkenést tapasztalunk, érdemes azonnal átvizsgálni a gumit, elképzelhető, hogy lassú defekt tanúi vagyunk. Szerencsés esetben ilyenkor a gumin van biztosítás, ez pedig segíteni tudja a károk rendezését.
Gumiabroncsot ma már az internetről is lehet rendelni. Ha a nyomással valami gond van, egyszerűbb és gyakran olcsóbb kicserélni a teljes szettet vagy a sérült kereket.Megfelelő guminyomás mellett azonban a kerék hosszú évekig tud minket kiszolgálni.