Hatlábú vendégeink, avagy miért volt nálunk mindig teltház Bécsben?

Hatlábú vendégeink, avagy miért volt nálunk mindig teltház Bécsben?
Egy nagy létszámú, lojális, kutyás vendégkör örömmel és rendszeresen látogat olyan kutyás rendezvényeket, konferenciákat, ahová végre házikedvencét is magával viheti.

Hatlábú vendégeink, avagy miért volt nálunk mindig teltház Bécsben?
A balatonszemesi Szindbád Wellness Hotelben a közelmúltban egy rendhagyó prezentáció szem- és fültanúja lehetett közel 70 szállodaipari vezető, menedzser és igazgató. A Damjanovich Nebojsa nevével védjegyeztetett "Szállodai online marketing recesszió idején" elnevezésű egynapos szeminárium keretében ugyanis Csillik Gábor független tanácsadó előadásának főszereplője nem más, mint egy kutya lett: Berek, a magyar vizsla.

A szokatlan főszereplő- és témaválasztás kiindulópontja Ausztria, pontosabban Bécs volt, ahol köztudott, a hobbikutya-tartás - világviszonylatban is! - hihetetlen népszerű és színvonalú. A háziállatok országának is nevezett szomszédunkkal akár a városi kutyatartás aranyszabályait is modellezni, mintázni lehetne.

Gyűszűvirág Berek, a rövidszőrű magyar vizsla 2008. február 25-én, Bogádon született. Anyja Luppa-Vadász Gyűszű, apja Pitypang Öcskös Carlos. Gazdájához, Csillik Gáborhoz két hónapos korában költözött ki Bécsbe, s ettől kezdve minden napot egymás társaságában töltöttek.

Hatlábú vendégeink, avagy miért volt nálunk mindig teltház Bécsben?
A Bécstől nem messze, Gerasdorfban található Gasthof Kruderben Berek ugyanis egész nap a szakácsként dolgozó gazdája mellett volt, illetve a vendégek között járt-kelt az étteremben. A vendégek pedig imádták, mert a tündéri kisvizsla mindig megnevettette, szórakoztatta őket. Sőt, számos vendég kifejezetten Berek miatt járt oda, s érkezéskor mindig őt köszöntötte először. Néhanapján, amikor a kutya mégsem volt a gazdájával, rendszeresen érdeklődtek felőle. Jópár vendég pedig otthonról (!) hozta a kiskutyának a gondosan összekészített doggie bag-et az étterembe.

A kutyatulajdonos vendégek örömmel hozták el pár órára saját kedvencüket játszótársnak, a kisgyerekes családok pedig örömmel jöttek egy jót kutyázni. Szájról-szájra terjedt a környéken hír, hogy náluk egyaránt jó dolga van a kétlábú és a négylábú vendégnek!

A német példa másolható?

A Fressnapf Reisen honlapja, a http://fressnapf-reisen.de Németország, Ausztria és Franciaország kutyabarát szálláshelyeinek online adatbázisa. Ezen a website-on a gazdik hegyvidéki, tóparti, nagycsaládos, tengerparti, nagyvárosi és wellness kategóriák közül választhatnak maguknak olcsóbb vagy drágább helyeket. Az 1-4 csillagos kutyabarát szállodák, hotelek, vendégfogadók speciális ajánlatokkal várják a négylábú vendégeket: például a szobából közvetlen kijárattal a kertbe, korlátlan közlekedési lehetőséggel a szállodán belül, kutyaoktatással és nappali kutyafoglalkoztatással, külön ebéd- vagy vacsorafőzéssel.

Mi a helyzet Magyarországon?

Vajon a hazai szállodák, hotelek és éttermek közül hányan engedik be a kutyákat?
S ezek közül kinek hány kutyás vendége volt az elmúlt évben?
Pontosan hány ún. kutyabarát hotel/étterem található ma Magyarországon?
De mit is jelent valójában az, hogy „kutyabarát”?

Van hazai pozitív példa?

Hatlábú vendégeink, avagy miért volt nálunk mindig teltház Bécsben?
Bár a Budapesttől 56 km-re található tatai Hotel Gottwald sehol nem hirdeti magát kutyabarát hotelként, évek óta elsőrangúan bánik a kétlábú és négylábú vendégekkel. Ennek a háromcsillagos szállodának nemcsak az ár-érték aránya
rendkívül jó, nemcsak a wellness-részlege kimagaslóan színvonalas, de szobafoglalás esetén sem kérnek csillagászati összeget éjszakánként a kutya miatt. Berek és gazdája rendszeres, visszajáró vendége a hotelnek, szinte törzsvendégnek számítanak, hiszen nemcsak a környéke meseszép, de gyalog épp 3 percre található az Öreg-tótól.

Számoljunk egy kicsit!

Ha egy házaspár évente átlag 4x2 éjszakát tölt el egy hazai kutyabarát szállodában, étkezésekkel együtt, az alábbi költésekkel kalkulálhatunk minimum:

  • egy kétágyas szoba átlag 15.000-20.000 Ft/éjszaka: 8x15.000-20.000 Ft = 120.000-160.000 Ft
  • egy kutya díja átlag 2.500 Ft/éjszaka: 8x2.500 Ft = 20.000 Ft
  • egy leves átlag 600-800 Ft: 16x600-800 Ft = 9.600-12.800 Ft
  • egy főétel átlag 2.300-3.500 Ft: 16x2.300-3.500 Ft = 36.800-56.000 Ft
  • egy desszert átlag 600-800 Ft: 16x600-800 Ft = 9.600-12.800 Ft
  • egy masszázs vagy egyéb wellness-szolgáltatás átlag 1.000-5.000 Ft = 8x1.000-5.000 Ft = 8.000-40.000 Ft

Egy-egy hotel tehát összesen évi 204.000-301.600 Ft költéssel kalkulálhat kutyás házaspáronként. S gondoljunk csak bele: ez az összeg még magasabb lehet hat, nyolc, vagy akár tíz gazdi-pár esetén!
 
Kik a célcsoportjai a kutyabarát hoteleknek?

Például a Vizsla Túra (http://www.vizslatura.hu); a jelenleg legnagyobb hazai, civil kezdeményezés alapján létrejött kutyás fajtacsoport, mely nem tagja semmilyen más hazai kutyás ernyőszervezetnek. Közel 900 (!) regisztrált vizslát tartanak nyilván a hozzájuk tartozó gazdik adataival. Ennek köszönhetően a társaság a hobbikutyás társadalom ún. reprezentatív keresztmetszete is. Megalakulása óta, vagyis az elmúlt 2 év alatt összesen 20 túrát (fél-egész napos kirándulást) szerveztek, mindig változó helyszíneken, havi egyszeri alkalommal. Vizsla Weekend elnevezésű programjaik során pedig hazai kutyabarát szállodákban töltenek el egy-egy hétvégét közösen évente 3-4 alkalommal, 6-8 szoba lefoglalásával, 12-15 gazdi részvételével.

Mik a konkrét marketing ötletek és eszközök mindehhez?

Egy nagy létszámú, lojális, kutyás vendégkör örömmel és rendszeresen látogat olyan kutyás rendezvényeket, konferenciákat, ahová végre házikedvencét is magával viheti. Legyenek ezek akár ünnepnapokhoz vagy bármilyen konkrét dátumhoz kapcsolt, évről-évre megrendezendő, hagyomány(teremtő) kezdeményezések, illetve olyan különleges alkalmak, ahol (például a megnyitóesten) hazai kutyatartó hírességekkel találkozik. Nemzetközi partnerrel és vendégkörrel kivitelezett rendezvény esetén természetesen még nagyobb forgalom, azaz még több szobafoglalás, terembérlet és catering-költés várható.
Egy kutyabarát hotel számára a szoros partnerkapcsolat több szempontból is kiemelten fontos a kutyás szervezetekkel: egyrészt, mert ezekben a csapatokban a gazdik számára különösen nagy érték négylábú társuk (mert pl. a munkaeszközük, a „gyerekpótlékjuk”, a lelki társuk); másrészt e klubokban rendszerint gondosan, adatbázisban nyilvántartott tagok vannak; harmadrészt pedig, mert ezek a szerveződések mindig egy pontosan meghatározott, jól megfogalmazott cél érdekében jöttek létre.
Garantáltan biztos siker a welcome ajándék, amit a gazdi-vendég és kutyája érkezéskor kap a recepción a kulccsal együtt. Ezek a meglepetések nemhogy sokba nem kerülnek, de akár a hotellel együttműködő marketingpartnerek/szponzorok is biztosíthatják. Néhány példa a teljesség igénye nélkül: rágócsont (250-600 Ft), plüsstakaró (500-1.000 Ft), kutyatál (300-800 Ft), jutalomfalat (200-500 Ft), kutyajáték (300-1.000 Ft), labda (100-800 Ft).
További fontos eszközök az általános árkedvezmények és árharcok helyett a speciális ajánlatok kutyásoknak, a kutyás törzsvendég-rendszer kiépítése, illetve a speciális programok kutyának (pl. oktatás, foglalkoztatás, felügyelet) és a közös étkezési lehetőségek biztosítása a gazdiknak és a kutyának.
A speciálisan kutyabarát szállodák területén és a szobákban biztosan lennie kell szabadon (fel)használható plüsstakaróknak, kutyatálaknak, kutyaágyaknak, kutyajátékoknak. A hotelnek tanácsos továbbá alapszolgáltatásként 0-24h állatorvosi ügyeletet biztosítania a közelben, különböző terepviszonyokra készített túraútvonal-ajánlatokat összeállítania, illetve elkerített kutyafuttatót és agility-pályát felállítania a szálloda kertjében. Hasznos, ha a speciálisan kutyabarát szobák közvetlen kijárással is rendelkeznek a kertbe.
A kutyatartóknak készített havi hírlevelet különösen nagy örömmel olvassák a gazdik, amennyiben online foglalási kedvezményeket is kapnak általa, mint aktív háziállattartók. Hát még egy (a kutya nevére szóló!) születésnapi köszöntő e-mail – benne bármilyen speciális szülinapi ajánlattal - mekkora örömet és meglepetést tud okozni! Egy online fotópályázat (pl. „Töltsd fel honlapunkra a nálunk készült képeket a kutyádról és írj hozzá pár sort!”) is mindig hatalmas sikernek és népszerűségnek örvend.
Korszerű marketing eszközökkel, illetve pontos és gondosan karbantartott nyilvántartás, adatbázis segítségével a kutyatartók nagy számban és szűkített csoportokra bontva is megkereshetők, illetve mozgósíthatók.

Talán mindez még utopisztikusnak tűnik sok szállodaigazgatónak.
A világ – s vele az életünk - azonban egyre gyorsabban változik.
A kutya pedig már nem állat, de már majdnem ember; sok tekintetben emberhez méltó igényekkel és jogokkal.

Hatlábú vendégeink, avagy miért volt nálunk mindig teltház Bécsben?
Csillik Gábor 10 év külföldi tartózkodás és szakmai tapasztalatgyűjtés után pár hónapja ismét itthon, Magyarországon él. A Hamburg-Bécs-Budapest étteremexpressz vezetője számos német és osztrák éttermi, konyhai, szállodai és kastélyfürdői állást követően jelenleg független szakmai tanácsadóként, personal trénerként dolgozik a honi vendéglátás-marketing világában. Legfőbb célja a külföldi minták és módszerek hazai bevezetése, illetve - mint afféle híd Nyugat-Európa felé - a szakmai kapcsolatok koordinálása osztrák és német partnerekkel.
Blogja: http://csillik.blog.hu

A prezentáció teljes anyaga megtekinthető itt: http://www.slideshare.net/Csillik/hatlb-vendgeink-vers-2003
 
További infó, kontakt: g.csillik@gmail.com

értékelés